AzadAndish.ir :. علايمي که خانمها را گيج مي کند

   English  
صفحه اصلی | آرشیو | پیوندها | خبرنامه | ارسال مطلب | تماس با ما جمعه 10 فروردین 1403،March 29 ,2024
متخصصان معتقدند، اغلب زنان درباره علايم سرطان سينه اشتباه فکر مي کنند. شايع ترين سرطان زنان، در واقع يک سوم سرطانها در اين جنس، سرطان سينه است. در آمريکا ساليانه 44 هزار زن مبتلا...
کد خبر : 462 تاریخ انتشار : 5:47 - 29 مهر 1388 تعداد بازدید : 35115

متخصصان معتقدند، اغلب زنان درباره علايم سرطان سينه اشتباه فکر مي کنند. شايع ترين سرطان زنان، در واقع يک سوم سرطانها در اين جنس، سرطان سينه است. در آمريکا ساليانه 44 هزار زن مبتلا به اين سرطان شناخته شده و هر ماه يک هزار از آنان مي ميرند. با توجه به اين آمار، عجيب نيست که اغلب زنان در سراسر دنيا نگران ابتلا به سرطان سينه هستند. البته اين نگراني خيلي هم بد نيست، به شرط اينکه مفيد واقع شده و خانمها را وادار کند تا به علايم خود توجه نشان دهند، اما متأسفانه بايد گفت، اغلب خانمها هر چند نگران مبتلا شدن هستند، اما اطلاع درستي از علايم اين سرطان ندارند. اين مطلبي است که به تازگي محققان با بررسي 1190 زن بالاي 50 سال متوجه آن شده اند. تعجب مي کنيد اگر بشنويد اين محققان دريافته اند، يک چهارم خانمها به اشتباه فکر مي کنند داشتن سرفه هاي طولاني يکي از علايم سرطان سينه است؟ احتمالاً اين دسته از خانمها فراموش کرده اند که سينه با ريه فرق مي کند! بعضي ديگر از خانمها هم به حساب محققان حدود 81 درصد هستند؛ خيال مي کنند وجود خال گوشتي روي سينه مي تواند نشانه اي از اين سرطان باشد. در حالي که يک سوم ديگر گمان مي کنند مبتلايان اين سرطان را مي توان از روي داشتن يک زايده شناسايي کرد.شايد خنده تان گرفته و با خود مي گوييد اينها که خيلي از ماجرا پرت هستند؛ اما همه که مثل شما صفحه سلامت روزنامه ها را نمي خوانند تا درباره علايم سرطان سينه تصور درستي داشته و بتوانند با بروز اولين علايم آن را تشخيص دهند. واقعيت اين است، در قضيه ناآگاهي بيماران، پزشکان هم بي تقصير نيستند. حداقل اين است که همه پزشکان بايد به خانمها توصيه کنند تا براي معاينه منظم و غربالگري اين سرطان مراجعه کنند؛ زيرا با افزايش سن، خطر ابتلا به اين بيماري بيشتر شده و با در نظر گرفتن شيوع سرطان سينه لازم است که خانم ها بخصوص در سنين بالاي 40 سال به علايم توجه کرده و بدانند که بايد دنبال چه باشند. بد نيست يادآوري کنيم که تشخيص زودتر، درمان به موقع و شانس بهبود را با خود به ارمغان مي آورد.

اين علايم را جدي بگيريد

علايم سرطان سينه مي تواند خيلي گسترده باشد؛ از توده پستان گرفته تا تورم و تغيير در پوست آن. البته لازم است بدانيد، هر چند که در بسياري از مواقع هيچ علامتي وجود ندارد، اما وجود علامت هم هميشه ناشي از سرطان نيست و ممکن است ناشي از عفونت يا کيست در پستان باشد. در هر حال با ديدن علايم لازم است که به آن توجه کنيد تا خداي ناکرده بي توجهي موجب پشيماني آينده نشود. براي اين کار لازم است هر ماه خودتان را معاينه کنيد و در صورت مشاهده علامتي، با پزشکان مشورت کنيد. بر خلاف تصور اغلب زنان، سرطان سينه معمولاً درد ندارد. اين سرطان با وجود توده در پستان يا زير بغل، ترشح از نوک سينه يا فرو رفتگي آن، يا تغييرات پوست آن مشخص مي شود. بنابراين در صورت مشاهده هر کدام از علامتهاي زير به پزشک مراجعه کنيد. اگر توده اي در سينه داشتيد؛ اگر در زير بغل و بالاي ترقوه توده اي باشد که پس از 2 هفته از بين نرفت؛ اگر شکل و اندازه يکي از سينه هايتان به تازگي تغيير کرده يا از نوک آن مايع ترشح مي شود؛ اگر به تازگي نوک سينه فرو رفته يا رنگ و بافت پوست آن تغيير کرده (مثلاً قرمز شده يا مانند پوست پرتقال فرو رفتگي پيدا کرده).
اگر زود قضاوت کرده باشيد، با خواندن جملات بالا با خود گفته ايد: اين که کاري ندارد. معلوم مي شود تشخيص اين بيماري خيلي هم راحت است! اما اشتباه کرده ايد، چون اين علامتها هميشه خبر از سرطان نمي دهند. خوشبختانه شانس زيادي وجود دارد که علت چيز ديگري به غير از سرطان باشد.

توده هايي که مي آيند و مي روند!

پيدا کردن توده در پستان يک علامت هشداردهنده است، اما هميشه هم به معني سرطان نيست. اغلب توده هاي پستان غيرسرطاني و خوش خيم هستند، ولي با اين حال لازم است که تمام توده ها توسط پزشک بررسي شوند. (قضيه تشخيص زودتر و درمان بهتر است) بيش از نيمي از خانمها تغييرات «فيبرو کيستيک» را تجربه مي کنند: توده هاي دردناک در سينه که در بخشي از دوره ماهانه ظاهر شده و سپس از بين مي روند. اين تغييرات ناشي از نوسان هورمونها در طول دوره ماهانه و نزديک به زمان يائسگي است. علت اين تورم در واقع تکثير سلولهاي غدد پستان و رشد و ايجاد بافت فيبروز در آن است. کيستهاي بزرگتر وقتي ايجاد مي شوند که اين رشد زياد، جلوي خروج ترشحات را از مجراي غده بگيرد. اين توده ها معمولاً در لمس جا به جا شده و درد مبهمي در سينه ايجاد مي کنند. کيستها، کيسه هاي پر از مايع هستند که با اتساع و گشاد شدن مجرا ايجاد مي شوند. اين توده ها ممکن است نرم يا سفت باشند و وقتي فشارشان مي دهيد کمي حرکت کنند. زناني که به يائسگي نزديک مي شوند معمولاً اين توده هاي سفت و حساس را لمس مي کنند که مي آيند و مي روند. اين کيستها اغلب دو هفته پيش از عادت ماهانه پديدار شده و پس از خونريزي ماهانه خود به خود ناپديد مي شوند.درد آن هم با کوچک شدن کيست از بين مي رود. لازم است بدانيد، پزشک براي تشخيص توده ها از يکديگر به روشهاي کمکي مانند بررسي محتوا و جنس توده با سوزن باريک ( FNA ) نياز دارد. «فيبر آدنوم» توده هاي گرد لاستيکي و سفتي هستند که بر اثر رشد بيش از حد بافت همبند و غددي ايجاد مي شوند. اين توده ها ممکن است، به اندازه يک گوجه هم بشوند، اما معمولاً درد ندارند و وقتي فشارشان مي دهيد، سر جايشان بر مي گردند. اين توده ها هم با تغييرات هورموني بزرگ و کوچک شده و بيشتر در خانمهاي جوان ديده مي شوند. ماستيت يا عفونت سينه اغلب به وسيله باکتري هايي ايجاد مي شود که هنگام شيردهي وارد بافت سينه مي شوند. اگر اين عفونت موجب آبسه شود، شما خواهيد توانست توده يا افت ضخيم شده پستان را لمس کنيد.اين عفونت گاهي هم در زنان پس از دوران يائسگي ديده مي شود. در اين حالت مجراهاي شير بخصوص در اطراف هاله پستان متورم شده و مي توانند موجب درد و ترشح از نوک سينه و حتي فرورفتگي آن شود. ضربه به سينه هم ممکن است حالتي ايجاد کند که پزشکان به آن نکروز چربي مي گويند. در اين حالت توده سفت، گرد و متحرک بوده و خود به خود محو مي شود. گاهي هم تومورهاي خوش خيم مانند «پاپيلوماي» داخل مجراي شير، علت توده هاي سينه است. اين تومور ممکن است موجب ترشح از نوک پستان هم بشود که معمولاً خوني است، اما توده هاي سرطاني سينه معمولاً بدون درد، سفت و بي شکل بوده و زير دست حرکت نمي کنند، چون توده به عضله زيري چسبيده است، پوست اين ناحيه ممکن است قرمز يا فرو رفته باشد.

هر ترشحي نشانه سرطان نيست!

از آنجا که پستان يک غده است، ممکن است به طور طبيعي از نوک آن مايعي خارج شود، حتي اگر شما هيچ وقت باردار نشده باشيد. ترشح از نوک سينه يک مشکل شايع بوده، اما بندرت ناشي از سرطان است. اين مشکل وقتي بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد که تنها از يک سينه بوده يا خوني باشد که باز هم لازم است پزشک تمام ترشحات نوک سينه را بررسي کند. علاوه بر دستکاري و تحريک سينه ها با فشار دادن آن (که ممکن است در معاينه مکرر عضو اتفاق بيفتد)، گشاد شدن مجاري پستان بخصوص پس از 40 سالگي و همانطور که قبلاً هم اشاره کرديم، «پاپيلوماي» داخل مجاري، ضربه، آبسه و تغييرات فيبروکيستيک هم مي توانند عامل اين ترشح باشند.
«گالاکتوره» حالت ديگري است که از سينه ترشحي مانند شير بيرون مي آيد. علت اين ترشح، توليد بيش از حد هورمون «پرولاکتين» است. هر نوع اختلال هورموني مانند بارداري و زايمان، مصرف قرصهاي ضد بارداري، مشکل غده تيروئيد و تومور در هيپوفيز (که محل کنترل ترشح پرولاکتين است) هم ممکن است باعث اين ترشح سفيد، شفاف يا زرد شود.

اشتباهات گريز ناپذير!

فرورفتگي نوک سينه هم در بسياري از خانمها به طور طبيعي وجود داشته و تنها تفاوتي طبيعي در گونه انسان است، اما اگر بتازگي ايجاد شده باشد بايد به آن توجه کرد. علل ديگر اين فرورفتگي، غير از سرطان مي تواند عفونت زير هاله پستان، اتساع و التهاب غدد زير ناحيه و جراحي قبلي آن باشد. تغييرات پوست پستان مانند قرمزي، تغيير در بافت و چروکيده شدن و فرورفتگي پوست پستان هم علائم ديگري هستند که اگر چه ممکن است در بيماري هاي پوستي مانند اگزما هم ديده شود، اما ممکن است نشانه اي از سرطان التهابي سينه باشد که در آن قسمتي از پوست سينه متورم و قرمز شده و مانند پوست پرتقال سوراخ سوراخ است. بنابراين با بروز هر کدام از علايم لازم است براي بررسي بيشتر به پزشک مراجعه کنيد. با همه اين اوصاف، مطالعات نشان داده است که اغلب خانمها نسبت به تغييرات سينه حساس نيستند. مطالعه جديد در انگليس نشان مي دهد، تنها 10 درصد خانمها به فرورفتگي نوک پستان توجه مي کنند، 14 درصد به تغييرات پوست سينه توجه دارند، 16 درصد ترشحات نوک سينه را کنترل مي کنند، 22 درصد تغييرات ظاهري سينه را بررسي مي کنند، 23 درصد به تغيير اندازه پستانها حساس هستند و سرانجام حدود نيمي از زنان، وجود توده زير بغل را بررسي مي کنند، علامتي که بيشتر از هر علامت ديگري مي تواند مطرح کننده سرطان پيشرفته سينه باشد.


برچسب: سلامت و بهداشت
پیوند مطلب: http://www.azadandish.ir/article.asp?id=462&cat=1

مهديه [30 خرداد 1391]
سلام بيشتر از ٤٠روز است در زير بغل من توده دردناكيست يك دوره انتي بيوتيك مصرف كردم بهتر شد ولي دوباره برگشته لطفا راهنمايي كنيد
مریم [20 بهمن 1390]
باسلام
سوالی داشتم. خواستم بدانم من مدتی است در بازوی دو دستم بخصوص دست چپم توده دردناکی است.علت آن را میتوانیید بگویید
باتشکر


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   

انتقاد از تقلب برخی ناشران

چرا ناشران مسولیت سانسور را قبول نمی کنند؟

دخالت غیرمتخصص‌ها، طرح جلد را به ابتذال می‌کشاند

چه کسانی به‌ دنبال تاسیس خانه سینمای 2 هستند؟!

کاخ گلستان جهانی شد

چرا کتابفروشی‌ها در مملکت ما در پی هم تعطیل می‌شوند؟

دولت نمی‌تواند لطیفه از چین وارد کند!

53 سال پس از درگذشت خالق «بیگانه»

نگاهی به ممیزی کتاب و چالش‌هایش

یوسا از اهمیت ادبیات می‌گوید

از فيگارو تا جستجو براي زمان از دست رفته

چهار ماه است که مرحوم شده‌ام!

شعر سرودن اضطراب را از بین می‌برد‎

یک نویسنده متن‌های عزا و عروسی را کتاب کرد

سخت‌ترین آثار فرانسوی زبان که نمی‌توان خواند کدام‌ها هستند؟

کتابخانه چخوف طرفدار جمع می کند

13 نکته طلایی از زبان غولهای ادبی در مورد نوشتن

به مناسبت سالروز قتل ميرزاده عشقي

محمد اصفهاني: خودم را خواننده نمي‌دانم!

وقتي کتاب محتوا ندارد شکايت از حق تاليف بي معناست

صفحه اصلی :: آرشیو :: جستجوی پیشرفته :: پیوندها :: تماس با ما :: تبلیغات :: درباره ما  
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
Copyright© 2008 Azadandish.ir. All rights reserved, Info@Azadandish.ir
تعداد كل آمار بازديدكنندگان: 2390606، تعداد بازديد امروز : 27