AzadAndish.ir :. يک نویسنده ؛ یک اثر؛ یک زندگی

   English  
صفحه اصلی | آرشیو | پیوندها | خبرنامه | ارسال مطلب | تماس با ما پنج شنبه 06 اردیبهشت 1403،April 25 ,2024
در همه تاریخ نشر تنها چند نفر بوده اند که در همه عمرشان با نوشتن فقط یک کتاب، توانسته اند به عنوان نویسنده نامشان را در تاریخ ثبت کنند و تنها اثرشان آنقدر شهرت یافته است که به واسطه آن نام خودشان نیز زنده مانده است
کد خبر : 583 تاریخ انتشار : 20:20 - 09 اسفند 1389 تعداد بازدید : 6710

در همه تاریخ نشر تنها چند نفر بوده اند که در همه عمرشان با نوشتن فقط یک کتاب، توانسته اند به عنوان نویسنده نامشان را در تاریخ ثبت کنند و تنها اثرشان آنقدر شهرت یافته است که به واسطه آن نام خودشان نیز زنده مانده است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با این حال شاید کمتر کسی بداند که این نویسندگان تنها همین یک اثر را به عنوان یک شاهکار در پرونده شان ثبت کرده اند.  

اميلي برونته با بلنديهاي بادگير
اميلي برونته يکي از مشهورترین نویسندگان زن جهان یکی از آنهایی است که در همه عمرش تنها یک کتاب نوشته است. او که یکی از سه خواهر برونته است، فقط 30 سال زندگي کرد و دراین مدت کوتاه توانست یک کتاب بنویسد و با همين اثر نام خود را برای همیشه جاویدان کند. با وجود اين که بيش از يک قرن و نيم از نوشته شدن «بلندي هاي بادگير» می گذرد این کتاب هنوز مطرح است و عنوان محبوب‌ترین رمان عاشقانه و رمانتیک بریتانیا را از آن خود کرده است.
برونته در این رمان نه تنها داستانی جذاب خلق کرده بلکه از شیوه روایت جدیدی هم استفاده کرده و همه ماجرایی که خواننده با اشتیاق دنبال می کند در حقیقت داستانی است که خدمتکار خانه براي مسافري ناشناس که وارد شده تعریف می کند. داستان روایت زندگي پسري کولي است که پدر و مادرش او را رها کرده‌اند و آقای ارنشا سرپرستی او را پذیرفته و بزرگش کرده است. اما پس از مرگ آقاي ارنشا، پسر اوهیندلی که شخصیت منفي رمان است و هرگز نتوانسته با این پسر کنار بیاید او را رنج می‌دهد. از سوی دیگر کاترین دختر آقای ارنشا از او حمایت می کند اما وقتی پسر جوان از این حمایت برداشت دیگری می کند و دل به او می بندد، با او به شیوه ای توهین آمیز رفتار می کند و یادآور می شود که او چیزی جز یک ولگرد نبوده است. از اینجا ماجراها شکلی دیگر به خود می گیرد و همه قصه در چرخه انتقام می افتد و همه درگیر این انتقام می شوند.
«بندیهای بادگیر» در سال ۱۸۴۷ منتشر شد و به عنوان یکی از نمونه هاي سبک رمانتيسيم هنوز مورد توجه است و تاکنون چندین فیلم سینمایی و سریال برمبنای آن ساخته شده است. 

آنا سول با زيباي سياه
«آنا سول» نویسنده زن دیگری است که در سال 1877 «زیبای سیاه» را نوشت و با این کتاب نام خود را به عنوان یک نویسنده فراموش نشدنی ثبت کرد. او که 7 سال برای نوشتن این کتاب وقت گذاشت، از موجوداتی که با آنها پیوندی عمیق داشت برای نوشتن کتابش استفاده کرده است. در این کتاب موضوع اصلی یک اسب است چون خود آنا سول زندگی تنگاتنگی با اسبها داشت. او که از 14 سالگي به دلیل شکستن پاهایش معلول شده بود، همه کارهایش را خودش انجام می داد و در این میان اسبها بهترین کمک او بودند تا بتواند به جاهای مختلف برود. به همین دلیل او در کتابی که نوشته از رابطه عجیب اسبها و انسان ها سخن گفته و نشان می دهد که چگونه می توان این رابطه را تقویت کرد و یک اسب چه ارتباطی می تواند با انسان برقرار کند. با وجود این که اين کتاب بلافاصله پس از انتشار به اثري پرفروش بدل شد، اما در زمان انتشار خانم سول که 58 سال داشت دیگر زنده نبود تا شاهد موفقیت اثرش باشد. از «زیبای سیاه» تاکنون بيش از 50 ميلیون نسخه به فروش رسيده است. 

بوريس پاسترناک با دکتر ژيواگو
بوريس پاسترناک که در زادگاهش روسیه به عنوان شاعر شهرت دارد در همه دنیا برای نوشتن رمان «دکتر ژیواگو» به عنوان نویسنده ای زبردست شناخته می شود. او که سال ها پیش رمان مشهورش را برمبنای بسیاری از دربه دری هایی که خودش تجربه کرده بود، نوشت و بارها از انتشار آن در کشورش ناامید شد، در سه سال پاياني عمرش شاهد موفقیت این اثر بود. این کتاب که نخست در ايتاليا منتشر شد، با استقبال زیاد همراه شد و برايش جايزه نوبل ادبيات را همراه آورد. اما پاسترناک از ترس حکومت کمونيستي کشورش اين جايزه را رد کرد و سال بعد هم درگذشت. اما این رمان عاشقانه 600 صفحه ای که بر محور تغییرات اجتماعی انقلاب اکتبر و جنگ جهانی نوشته شده بود به حیات خود ادامه داد و ساخت یک فیلم به کارگردانی «دیوید لین» آن را به همه شناساند.
قهرمان اصلی این رمان دکتر ژیواگو پزشک جوانی است که در بحبوحه آغاز انقلاب کار خود را شروع می کند و پس از ازدواج و به هم ریختن اوضاع و تصرف خانه شان توسط نیروهای انقلابی ، او و همسرش به ناچار از پایتخت دور می شوند، اما او از خانواده جدا می افتد و درگیر عشق جدیدی می شود که گویی از نخست در سرنوشت او نوشته شده بود. جنگ های داخلی، کشتارها و فرارها بستر حیات این عشقند. پاسترناک در سال 1960 در حالي که 70 سال داشت درگذشت . کتاب او در حالی که در همه دنیا خوانده می شد، تا زمان از بین رفتن حکومت کمونیستی و وقوع گلاسنوست در کشورش ممنوع بود.
 
مارگارت میچل با بر باد رفته
بيش از نيم قرن از درگذشت مارگارت میچل خالق رمان جاودانی «برباد رفته» مي گذرد. در اين مدت روزي نبوده که از شهرت اسکارلت اوهاراي مشهور و رت باتلر کاسته شده باشد و هنوز که هنوز است در مجله هاي سينمايي درباره چگونگي ساخته شدن فيلمي که بر مبناي اين رمان ساخته شد، مطلب نوشته مي‌شود و اين مطالب البته هنوز خواندني هستند.
مارگارت میچل نویسنده مشهور داستان مشهور «برباد رفته» از بچگي با قصه های پدربزرگش از جنگ هاي داخلي آمريکا بين جنوبي ها و شمالي ها بزرگ شد. او از ایالت ها جنوبی و از سرزمین های مدافع برده داری بود و خوب می دانست که مردم چگونه این دوره را پشت سر گذاشتند. به همین دلیل او همه این تحولات اجتماعی را به عنوان بستر اصلی رمان بزرگش انتخاب کرد و ايالت آتلانتا را در مرکز قصه جای داد. «برباد رفته» قصه از بین رفتن برده داری و توفانی است که از خلال آن زندگی طبقه ای را نابود کرد و طبقه جدید را جایگزین آن کرد. اما خانم میچل هم خوب می دانست که صرفا یک قصه تاریخی نمی نویسد برای همین قهرمان داستانش «اسکارلت اوهارا»ی مشهور یکي از قهرمان های عجیبی است که هنوز هر از چند گاهی یک نظریه درباره شخصیت او از سوی یک روانشاس ارائه می شود.
خانم میچل که 3 سال طول کشيد تا رضایت بدهد این کتاب را چاپ کند، بارها تصمیم گرفته بود تا جلوی انتشار برباد رفته را بگیرد. این در حالی بود که همان نخستین ناشري که خانم ميچل اين اثر را برايش فرستاد، آن را پسنديد. این کتاب که به قيمت 3 دلار منتشر شد، در همان چاپ اول پرفروش شد و در سال 1937 جايزه پولیتزر را نصیب نویسنده اش کرد.
پس از ساخته شدن فیلمی از کتاب «برباد رفته» توسط «دیوید سلزینک» تهیه کننده مشهور هالیوودی، این کتاب شهرتی جهانی یافت و فیلم با دریافت 10 جایزه اسکار نام خود را در تاریخ سینما نیز ثبت کرد.
مارگارت میچل که در سال 1900 به دنيا آمده بود، در حالي که مي خواست از خيابان عبور کند بر اثر تصادف با اتومبيل و در حالي درگذشت که 49 سال داشت. 

رالف اليسون با مرد نامرئي
«رالف اليسون» نويسنده داستان «مرد نامرئي» با اين اثر موفقيتي جهاني به دست آورد و موفق شد مساله اختلاف نژادي را بدون آلوده شدن به مسايل سياسي، در اثرش مطرح کند. او که آموزگار بود و در موسیقی دست داشت و عکاسي توانا هم بود، برای هنر تلاش زيادي کرد.او که کارش را با موسيقي شروع کرده بود بعدها به ادبيات روی آورد . داستان مرد نامرئي الیسون هيچ تشابهي با داستان قديمي «اچ جي ولز» که داستان یک مرد نامرئی را روایت می کند ندارد. بلکه این داستان درباره زندگي يک سياهپوست آمريکايي است که به دليل زندگي در جامعه اي مملو از دشمني و تعصب، حس هويت خود را از دست مي دهد و انگار دیگر وجود خارجی ندارد. اليسون هم برای همین این نام را برای کتابش انتخاب کرد چون مي گفت اين مرد در حقيقت دیگر وجود خارجي نداشت. او با نوشتن اين رمان ادبيات آمريکا را تکان داد و جامعه اي که در آن زندگي مي کرد را، به چالش کشيد.
«اليسون» با انتشار این کتاب شهرت فراوان به دست آورد و در سال ۱۹۶۴ به عنوان نايب رييس انجمن «پن» آمريکا انتخاب شد و مدال آزادي و نشان شواليه گرفت. او که در سال ۱۹۹۴ درگذشت تعدادي داستان کوتاه نيز براي نشريات نوشته است. 

هارپرلي و کشتن مرغ مقلد
پنجاه سال پیش خانم هارپر لی این کتاب را نوشت و با وجود این که در تمام عمرش دیگر دست به قلم نبرد، با همین کتاب شهرتی جهانی یافت. او در سال 2010 پس از سال ها انزوا مجبور شد تا با شرکت در مراسم و برنامه های مختلفی که به مناسبت پنجاهمین سال انتشار این کتاب بر پا شده بود، مهر سکوت را بشکند و در انظار عمومی ظاهر شود. این کتاب که در سال 1960 منتشر شد، برای نویسنده اش جایزه پولیتز را نیز به همراه داشت.
اهمیت «کشتن مرغ مقلد» در زمان انتشار آن است. این کتاب که داستانی ساده و در عین حال تاثیرگذار از ظلم نژادپرستانه در آمریکای نیمه قرن بیستم است، نشان می دهد که چگونه مردم یک شهر کوچک می توانند بیرحمانه در حق یک سیاهپوست بی عدالتی کنند. دختری به نام اسکات فینچ که راوی داستان است، دختر وکیل سفیدپوستی است که دفاع از جوان سیاه‌پوستی به نام تام را برعهده می گیرد. تام به اتهام نادرست آزار یک دختر سفیدپوست محاکمه می‌شود و وکیل فینچ به مردم نشان می دهد که حتی خودشان هم می دانند که تام بیگناه است اما رياکارانه مي خواهند يک بي گناه را قرباني کنند.
این رمان که تاکنون بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسيده در فهرست 100 کتابي که بايد پيش از مردن خواند نیز جا دارد.
با این حال این رمان بخش مهمی از شهرتش را مدیون فیلمی است که با اقتباس از آن در سال 1962 اکران شد و «گریگوری پک» در نقش اصلی یعنی وکیلی بازی کرد که به شیوه خودش در برابر افکار عمومی شهر می ایستد. کارگردانی این فیلم را «رابرت موليگان» انجام داده بود. 

آرونداتی روی با خداي چيزهاي کوچک
خانم آرونداتی روی نویسنده 49 ساله و مبارزه جوی هندی با نوشتن تنها رمانش جایگاه محکمی در دنیای ادبیات داستانی دارد چون رمان «خدای چیزهای کوچک» او که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد توانست جايزه معتبر و باارزش بوکر را به دست بياورد. خانم روی که از نظر نوشتن سبکی کاملا متفاوت را برای این رمان انتخاب کرده و داستانش را از تکه های مجزای کنار هم تشکیل می دهد که روی هم مفهومي يکدست را تشکيل مي‌دهند، با این خاطرات يک دهکده فقیر هندی با فرهنگ کاملا سنتی آن را توصیف می کند. همه رنج هایی که مادر خانم روی در نظام سنتی پدرسالار متحمل شده ، تجربه ای ست که خانم «روی» وقتی خیلی کوچک بود شاهد آنها بود و حالا همه آنها را در کتابش روایت کرده است. خانم روي در کارنامه اش چندین کتاب غيرداستاني هم دارد .


برچسب:
پیوند مطلب: http://www.azadandish.ir/article.asp?id=583&cat=1


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   

انتقاد از تقلب برخی ناشران

چرا ناشران مسولیت سانسور را قبول نمی کنند؟

دخالت غیرمتخصص‌ها، طرح جلد را به ابتذال می‌کشاند

چه کسانی به‌ دنبال تاسیس خانه سینمای 2 هستند؟!

کاخ گلستان جهانی شد

چرا کتابفروشی‌ها در مملکت ما در پی هم تعطیل می‌شوند؟

دولت نمی‌تواند لطیفه از چین وارد کند!

53 سال پس از درگذشت خالق «بیگانه»

نگاهی به ممیزی کتاب و چالش‌هایش

یوسا از اهمیت ادبیات می‌گوید

از فيگارو تا جستجو براي زمان از دست رفته

چهار ماه است که مرحوم شده‌ام!

شعر سرودن اضطراب را از بین می‌برد‎

یک نویسنده متن‌های عزا و عروسی را کتاب کرد

سخت‌ترین آثار فرانسوی زبان که نمی‌توان خواند کدام‌ها هستند؟

کتابخانه چخوف طرفدار جمع می کند

13 نکته طلایی از زبان غولهای ادبی در مورد نوشتن

به مناسبت سالروز قتل ميرزاده عشقي

محمد اصفهاني: خودم را خواننده نمي‌دانم!

وقتي کتاب محتوا ندارد شکايت از حق تاليف بي معناست

صفحه اصلی :: آرشیو :: جستجوی پیشرفته :: پیوندها :: تماس با ما :: تبلیغات :: درباره ما  
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
Copyright© 2008 Azadandish.ir. All rights reserved, Info@Azadandish.ir
تعداد كل آمار بازديدكنندگان: 2403731، تعداد بازديد امروز : 405