AzadAndish.ir :. 4 ترفند برای سریع تر خواندن وبلاگ ها

   English  
صفحه اصلی | آرشیو | پیوندها | خبرنامه | ارسال مطلب | تماس با ما سه شنبه 29 اسفند 1402،March 19 ,2024
هر روز نوشته های مختلفی در وبلاگ های مورد علاقه ما منتشر می شود و خواندن همه آنها دشوارتر. اما در این حوزه نیز تکنیک ها و ترفندهایی وجود دارد تا به شما در خواندن سریعتر مطالب کمک کند.
کد خبر : 594 تاریخ انتشار : 23:25 - 14 فروردین 1390 تعداد بازدید : 6613

هر روز نوشته های مختلفی در وبلاگ های مورد علاقه ما منتشر می شود و خواندن همه آنها دشوارتر. اما در این حوزه نیز تکنیک ها و ترفندهایی وجود دارد تا به شما در خواندن سریعتر مطالب کمک کند. در ادامه با 4 ترفند جهت تندخوانی وبلاگ ها آشنا خواهید شد.

1. نوشته ها را بلند بلند نخوانید

بلند خواندن یا زمزمه کردن متن همیشه باعث کاهش سرعت مطالعه می شود. سعی کنید تنها با نگاه کردن به کلمات متن را بخوانید. سرعت شما به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

تجربه شخصی: بلند نخواندن متن بسیار موثر است. اما برای کسانی که عادت به بلند خوانی دارند، ترک عادت بسیار سخت خواهد بود. اما به شدت توصیه می کنم بلند خوانی را ترک کنید، افزایش سرعت مطالعه ارزش به جان خریدن این زحمت را دارد.

 2. سریعتر از مواقع عادی بخوانید

لازم نیست همه کلمات را ببینید. مغز شما توانایی گروه بندی کلمات و جملات را دارد. چشم را از روی کلمات به سرعت عبور دهید و مغز شما متوجه مطالبی که مطالعه می کنید خواهد شد.

تجربه شخصی: توصیه می کنم کلمه به کلمه نوشته ها را نخوانید. اگر در پی فهمیدن مفهوم مطلب نوشته شده هستید کافیست چشمتان را از روی جمله ها عبور دهید، بدین ترتیب مغز شما با تشخیص کلمات کلیدی مفهوم نوشته را خواهد فهمید.

3. متن را دوباره نخوانید

خیلی وقتها از ترس اینکه ممکن است مطلبی را جا انداخته باشیم، برمی گردیم و مطلب را دوباره می خوانیم. این کار می تواند زمان مطالعه را به دو برابر افزایش دهد. اگر فکر کردید جا افتاده لازم نیست دوباره متن را بخوانید. به خواندن ادامه دهید و مطمئن باشید با رسیدن به انتهای نوشته مغز همه مفهوم آن را درک خواهد کرد.

تجربه شخصی: بیشتر وقتها دوباره خوانی از نوعی فوبیا نشات می گیرد. وسواس به اینکه شاید مطلبی را جا انداخته باشم. مانند تمام وسواس ها نباید آن را جدی بگیرید.

 4. باورهای غلط را بشناسید

اولین باور غلط: آهسته خواندن، یا خواندن کلمه به کلمه به فهمیدن بیشتر مطلب کمک می کند. این باور اشتباه است زیرا فهمیدن مطلب به تمرکز بستگی دارد نه به آهسته خواندن. بارها پیش آمده که در حین آهسته خوانی حواس شما جای دیگری بوده است. اگر هنگام مطالعه تمرکز داشته باشید، صرف نظر از تتند خوانی یا آهسته خوانی میزان درک مطلب بسیار بالا خواهد بود.

دومین باور غلط: اگر تندخوانی را یاد بگیرید هر مطلبی را می توانید به سرعت مطالعه کنید. این باور هم غلط است. تندخوانی تنها در حوزه تخصصی شما امکان پذیر است. برای مثال اگر مطلبی در مورد اینترنت یا شبکه های اجتماعی در اختیار من باشد می توانم آنرا سریع بخوانم اما اگر مطلبی در مورد جراحی مغر و اعصاب داشته باشم، تند خوانی ممکن نخواهد بود.

سومین باور غلط: تند خوانی همان مرور سریع نوشته است. باید خاطرنشان کنم که تند خوانی و مرور متن با هم تفاوت دارند. در مرور متن تنها لغاتی از متن به چشم می آیند و نمی توان مفهوم کاملی از نوشته را فهمید اما با تند خوانی می توانید مفهوم عمیقی از نوشته را درک کنید.

تند خوان ترین فرد روی کره زمین با توجه به آمار گینس، متعلق است به هاوارد استفان برگ. او می تواند 25000 کلمه در دقیقه را بخواند. خواندن تمام ویکی پدیای انگلیسی برای این فرد تنها 4 ماه و برای ما 30 سال آنهم اگر 12 ساعت در روز مطالعه کرده باشیم، طول خواهد کشید.منبع:خوارزمي


برچسب:
پیوند مطلب: http://www.azadandish.ir/article.asp?id=594&cat=61

فرداد آزاداندیش [31 اردیبهشت 1390]
روش نوین تند خوانی برای متون عادی ممکن است اما برای مطالب علمی سنگین فکر میکنم باید تامل کرد
علی محمودی [21 فروردین 1390]
مطلب مفیدی بود
ناخواسته و از روی تجربه تا حدی به این حالت رسیده ام .تند خالی میتونه خیلی لذت بخش باشه .انگاری یه هنریه که شما دارید و از دیگران جلور هستید :)


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   

انتقاد از تقلب برخی ناشران

چرا ناشران مسولیت سانسور را قبول نمی کنند؟

دخالت غیرمتخصص‌ها، طرح جلد را به ابتذال می‌کشاند

چه کسانی به‌ دنبال تاسیس خانه سینمای 2 هستند؟!

کاخ گلستان جهانی شد

چرا کتابفروشی‌ها در مملکت ما در پی هم تعطیل می‌شوند؟

دولت نمی‌تواند لطیفه از چین وارد کند!

53 سال پس از درگذشت خالق «بیگانه»

نگاهی به ممیزی کتاب و چالش‌هایش

یوسا از اهمیت ادبیات می‌گوید

از فيگارو تا جستجو براي زمان از دست رفته

چهار ماه است که مرحوم شده‌ام!

شعر سرودن اضطراب را از بین می‌برد‎

یک نویسنده متن‌های عزا و عروسی را کتاب کرد

سخت‌ترین آثار فرانسوی زبان که نمی‌توان خواند کدام‌ها هستند؟

کتابخانه چخوف طرفدار جمع می کند

13 نکته طلایی از زبان غولهای ادبی در مورد نوشتن

به مناسبت سالروز قتل ميرزاده عشقي

محمد اصفهاني: خودم را خواننده نمي‌دانم!

وقتي کتاب محتوا ندارد شکايت از حق تاليف بي معناست

صفحه اصلی :: آرشیو :: جستجوی پیشرفته :: پیوندها :: تماس با ما :: تبلیغات :: درباره ما  
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
Copyright© 2008 Azadandish.ir. All rights reserved, Info@Azadandish.ir
تعداد كل آمار بازديدكنندگان: 2384166، تعداد بازديد امروز : 646