AzadAndish.ir :. نويسنده کارمند قادر نيست رمان حرفه‌اي بنويسد

   English  
صفحه اصلی | آرشیو | پیوندها | خبرنامه | ارسال مطلب | تماس با ما جمعه 10 فروردین 1403،March 29 ,2024
نگارش يک رمان حداقل يک سال به طول مي‌انجامد و در اين زمان نويسنده بايد تمرکز خاصي بر کتابش داشته باشد؛ نويسنده‌اي که از صبح تا شب به شغل ديگري مشغول است، نمي‌تواند رمان شاخص خلق کند
کد خبر : 657 تاریخ انتشار : 11:33 - 03 فروردین 1391 تعداد بازدید : 11303

فتح‌الله بي‌نياز با اشاره به اينکه نويسندگان با نگارش کتاب قادر به امرار معاش نيستند و بايد مشاغل متعددي داشته باشند،‌ گفت: نگارش يک رمان حداقل يک سال به طول مي‌انجامد و در اين زمان نويسنده بايد تمرکز خاصي بر کتابش داشته باشد؛ نويسنده‌اي که از صبح تا شب به شغل ديگري مشغول است، نمي‌تواند رمان شاخص خلق کند.

به گزارش ايبنا، بي‌نياز ابتدا درباره علت استقبال مردم از رمان توضيح داد: اغلب مردم به دنبال رمان خواندن هستند؛ چرا که رمان وجوه بيشتري از زندگي را بازنمايي مي‌کند و تعدد شخصيت دارد و  با توصيف مکان و زمان و موقعيت‌هاي مختلف، رويدادهاي متعدد با يکديگر تقاطع پيدا مي‌کنند و داستان چند وجهي مي‌شود. 

وي افزود: از سوي ديگر در رمان مي‌توان در کنار داستان اصلي خرده روايت آورد و يا به وجوه تاريخي اشاراتي داشت؛‌ در حالي که در داستان کوتاه با تعداد محدودي از شخصيت‌ها مواجه هستيم که الگوي روانشناختي آنان نيز از قبل پيچيده شده و آنان در يک زمان محدود بايد با يک رويداد برخورد کنند.
 
اين نويسنده در ادامه در پاسخ به اين سوال که «در ايران توجه مردم به رمان يا داستان کوتاه در سال‌هاي اخير چگونه بوده است؟» توضيح داد: در ايران شمارگان کتاب بسيار پايين است. به نويسنده حق تاليف واقعا ناچيزي تعلق مي‌گيرد؛ در حالي که نويسنده بايد يک کتاب 200 صفحه‌اي را ده يا پانزده بار بازنويسي کند؛ ‌اين درحالي است که نابغه‌هايي مانند يوسا و فاکنر هم ده يا بيست بار يک کتاب را بازنويسي مي‌کنند. 

وي با بيان اينکه به رمان‌نويسي وقتي مانند يک شغل نگاه شود،‌ از آن بازده حرفه‌اي حاصل خواهد شد، گفت: نويسنده نمي‌تواند کتاب را يک ماهه تمام کند و بايد براي آن حداقل يک سال وقت بگذارد؛ ولي اين مساله با کارمند بودن نويسنده منافات دارد. از سوي ديگر نويسنده بايد چند برابر آن چيزي که مي‌نويسد بخواند و مطالعه کند.

نويسنده «در جهان رمان مدرنیستی» در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال من هميشه زياد کتاب مي‌خوانم،‌ ولي شرايط من با خيلي‌ها متفاوت است؛ چرا که من بازنشسته 40 سال مهندسي برق هستم و مانند خيلي‌ها با پاره‌اي مشکلات مواجه نبوده‌ام و تا به حال نزديک به 22 کتاب منتشر کرده‌ام و 13 کتاب در حال نگارش و چاپ دارم؛ ‌اين در حالي است که مشاغل ديگر نمي‌توانند پاسخگوي گذراي زندگي نويسندگان باشند، ‌در صورتي که در آمريکا نويسندگان با چهار يا پنج کتاب گذران زندگي مي‌کنند.

بي‌نياز همچنين با اشاره به اينکه بنيان‌هاي نويسندگي در کشورهاي توسعه يافته از دوران کودکي و نوجواني در مدارس گذارده مي‌شود، توضيح داد: در مدارس اغلب کشورهاي توسعه‌يافته براي بچه‌ها کتاب مي‌خوانند و به آنان نمي‌گويند کتاب بخوانيد! و بعد از مدتي هم به آنان مي‌گويند درباره موضوعات و يا اشيا بنويسند. در حالي که در کشور ما در مدارس و دانشگاه‌ها فقط به ادبيات کلاسيک مي‌پردازند.

وي در پايان گفت: در هر حال داستان‌نويسي در ايران بايد سير حرفه‌اي خود را طي کند تا بتواند دستاوردهاي شاخصي را در ادبيات معاصر ايران به وجود بياورد. 

«در جهان رمان مدرنیستی» تازه‌ترين کتاب منتشر شده بي‌نياز است که امسال (1390) ‌از سوي نشر افراز به چاپ رسيد.

در اين اثر با نگاهي جامع به مشخصه‌هاي داستان‌هاي مدرن پرداخته شده و مولف در توجه به مساله زمان در داستان‌هاي مدرن به جمع‌بندي‌هايي دست يافته است.


برچسب:
پیوند مطلب: http://www.azadandish.ir/article.asp?id=657&cat=1


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   

انتقاد از تقلب برخی ناشران

چرا ناشران مسولیت سانسور را قبول نمی کنند؟

دخالت غیرمتخصص‌ها، طرح جلد را به ابتذال می‌کشاند

چه کسانی به‌ دنبال تاسیس خانه سینمای 2 هستند؟!

کاخ گلستان جهانی شد

چرا کتابفروشی‌ها در مملکت ما در پی هم تعطیل می‌شوند؟

دولت نمی‌تواند لطیفه از چین وارد کند!

53 سال پس از درگذشت خالق «بیگانه»

نگاهی به ممیزی کتاب و چالش‌هایش

یوسا از اهمیت ادبیات می‌گوید

از فيگارو تا جستجو براي زمان از دست رفته

چهار ماه است که مرحوم شده‌ام!

شعر سرودن اضطراب را از بین می‌برد‎

یک نویسنده متن‌های عزا و عروسی را کتاب کرد

سخت‌ترین آثار فرانسوی زبان که نمی‌توان خواند کدام‌ها هستند؟

کتابخانه چخوف طرفدار جمع می کند

13 نکته طلایی از زبان غولهای ادبی در مورد نوشتن

به مناسبت سالروز قتل ميرزاده عشقي

محمد اصفهاني: خودم را خواننده نمي‌دانم!

وقتي کتاب محتوا ندارد شکايت از حق تاليف بي معناست

صفحه اصلی :: آرشیو :: جستجوی پیشرفته :: پیوندها :: تماس با ما :: تبلیغات :: درباره ما  
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
Copyright© 2008 Azadandish.ir. All rights reserved, Info@Azadandish.ir
تعداد كل آمار بازديدكنندگان: 2390581، تعداد بازديد امروز : 2